
Emekçi ve emekliye ek zam yok: Sadece otomatik artış yapılacak
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, milyonlarca emekçi ve emeklinin temmuz ayında mevzuat ve toplu sözleşme dışında ek zam alamayacağını duyurdu. İktidar, enflasyonla mücadele gerekçesiyle ek artış beklentilerine kapıyı tamamen kapattı. Sadece en düşük emekli aylığında yasa değişikliği ile bir artış yapılması planlanıyor. İstanbul'da yaşayan milyonlarca emekli ve asgari ücretli, bu kararla birlikte artan hayat pahalılığı karşısında yeni bir mağduriyetle karşı karşıya kaldı.
İktidar neden ek zam yapmıyor?
Cevdet Yılmaz, önceki gün yaptığı açıklamada ek zam yapılmamasının gerekçesini “enflasyonla mücadele” olarak açıkladı. Yılmaz, “Sadece faiz değil, sadece maliye politikası değil, bu politikalarla da enflasyonu aşağı çekmeye çalışıyoruz. İlk 6 ayda programımızda beklediğimizden daha yüksek bir enflasyon var. Bunun da elbette kanunlarımız var, kurallarımız var. Otomatik işleyen bir sistem var.” ifadelerini kullandı. Yılmaz, enflasyonun neyse bunu mutlaka rakamlara yansıttıklarını belirterek, “Enflasyona hiçbir zaman ezdirmedik” dedi. Bu açıklama, milyonlarca asgari ücretli ve emeklinin temmuz ayında umutla beklediği ek zammın resmen rafa kalktığı anlamına geliyor.
Asgari ücretli ve memur ne kadar zam alacak?
Milyonlarca asgari ücretli işçi, aylardır açlık sınırının altında kalan 28 bin 75 lira maaşla geçinmeye çalışıyor. İktidarın kararıyla asgari ücretli, şubat ayına kadar bu ücretle idare etmek zorunda kalacak. Asgari ücrete ara zam yapılmayacak; bir sonraki artış ocak ayında gerçekleşecek. Memurlar ise temmuz ayında yüzde 7’lik toplu sözleşme zammının yanı sıra 6 aylık enflasyon farkını alacak. Kesin oran, 3 Temmuz’da enflasyon oranının açıklanmasıyla netleşecek. Tahminler, memur ve memur emeklisi için artışın yüzde 13-14 civarında olacağı yönünde. Sendikaların aylardır dile getirdiği ek zam talebi ise karşılıksız kaldı.
En düşük emekli aylığı 23 bin 600 lira olacak
Emeklilerin önemli bir bölümü, mevcut aylıklarıyla açlık sınırının altında yaşam mücadelesi veriyor. İktidar, mevzuatta öngörülen artışın dışında emekli aylıklarıyla ilgili yeni bir düzenleme öngörmüyor. Sadece en düşük emekli aylığı olan 20 bin lirada yasa değişikliği yapılacak. İşçi ve Bağ-Kur emekli aylıkları, geçen 6 aylık enflasyon oranında artırılacak. Haziran enflasyonunun 3 Temmuz’da açıklanmasıyla kesin oran belli olacak. Tahminler, bu emeklilerin aylıklarında yaklaşık yüzde 18 civarında bir artış olacağı yönünde. En düşük emekli aylığının da SSK ve Bağ-Kur emeklilerine yapılan zam oranında artırılarak 23 bin 600 liraya çıkarılması bekleniyor. Bu artışın yapılabilmesi için Meclis’teki “torba yasaların” içerisine bir madde eklenmesi planlanıyor.
İstanbul’da emekliler ve asgari ücretliler
Yazar
Ceren Sezer, İstanbul adliye, emniyet ve spor kaynaklarının deneyimli ismi. Asayiş haberlerinden yerel sporun perde arkasına kadar güncel olayları sayfalara taşıyor.




